Główna | Rejestracja | Wejdź | RSSSobota, 04.20.2024, 4:39 AM

Artykuły

Główna » Artykuły » Moje artykuły

Wycieczka do Krakowa

W dniach od 29 - 30 października 27 uczniów  oraz 5 nauczycieli wzięło udział w dwudniowej wycieczce do Krakowa zorganizowanej w ramach projektu „BLP Rozwijanie Potencjału Uczenia się”. Przed godziną ósmą uczniowie wraz z opiekunami zajęli miejsca  w autokarze. Około godziny 13.30 dotarliśmy do skąpanego w  jesiennym słońcu Krakowa. Kraków jest położony w południowej Polsce, w środkowo-północnej części województwa małopolskiego. Miasto leży nad Wisłą i na jego terenie znajdują się ujścia dopływów rzeki Wisły: Prądnika, Rudawy, Dłubni, Drwiny Długiej, Wilgi i przez wieki odgrywało ważną rolę w naszej historii. Po zakwaterowaniu  się w hotelu "Korona", zeszliśmy zjeść pyszny obiad  serwowany przez obsługę hotelu „Korona”. Pokoje Gościnne są częścią jednego z większych klubów sportowych w Krakowie – KS „Korona”, który usytuowany jest w południowej dzielnicy Krakowa - Podgórzu.  Pierwszego popołudnia odwiedziliśmy centrum Starego Miasta Krakowa, idąc  ulicami Krakowską, Stradomską i Grodzką. Po drodze widzieliśmy oświetlony wieczorem Wawel. Po przybyciu wysłuchaliśmy hejnału z wieży mariackiej ( granego co godzinę), mieliśmy okazję podziwiać Kościół Mariacki i przepiękne kamieniczki wokół krakowskiego rynku. Krakowski rynek był miejscem dwóch ważnych wydarzeń historycznych – Hołdu pruskiego z 1525 r. i przysięgi Tadeusza Kościuszki w 1794 r., która zapoczątkowała powstanie kościuszkowskie. Oba te wydarzenia uwiecznił na swoich obrazach żyjący w  XIX-wiecznym  Krakowie malarz Jan Matejko. W Sukiennicach, dawnych halach kupieckich mogliśmy kupić pamiątki i zrobiliśmy zdjęcia z husarzem. Zwiedzenie krakowskiego Starego Miasta pogłębiło wiedzę uczniów na temat kultury i historii Polski. Mimo mgły byliśmy zaskoczeni wyjątkową atmosferą  Rynku Krakowskiego. Jak się okazało niepowtarzalna atmosfera Krakowa przyciąga turystów o każdej porze roku! Także jesienią! Następnie po przybyciu do hotelu zjedliśmy kolację i do godziny 22.00 mieliśmy czas na wspólne zabawy.

Kolejny dzień w Krakowie przybliżył nam prawa fizyki, z którymi stykamy się na co dzień, nie do końca zdając sobie z tego sprawę. Nauka na świeżym powietrzu połączona z poznawaniem ciekawych zjawisk z naszego otoczenia poprzez zabawę – cóż przyjemniejszego i fajniejszego mogło nam się trafić! Wybraliśmy się więc do Ogrodu Doświadczeń im. Stanisława Lema, znanego też pod nazwą Sensoryczny Park Edukacyjny, w którym wspólnie odkrywaliśmy tajemnice fizyki. Starsza grupa uczniów (klasy IV - VI) w ramach warsztatów zgłębiała zagadnienia związane z ciśnieniem statycznym w rożnych odsłonach. Młodsza grupa uczniów (klasy 0 - III) poznawała pojęcie gęstości tworząc magiczny kolorowy napój – gumisiowy sok. Ogród Doświadczeń w Krakowie to niezwykłe miejsce. Pierwsza w Polsce plenerowa wystawa edukacyjna, która nawiązuje do idei ogrodu sensorycznego, stworzonego w latach dwudziestych XX wieku przez niemieckiego uczonego Hugo Kukelhausa.  Ma przybliżyć zwiedzającym istotę zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie. W Ogrodzie przygotowanych jest około 60 stanowisk eksperymentalnych, gdzie poprzez bezpośrednie doświadczenie poznaje się prawa przyrody odczuwając je własnymi zmysłami. To miejsce gdzie zabawa splata się z nauką, a zjawiska fizyczne  przestają być trudne do zrozumienia. W Ogrodzie każdy może odkryć, że jest cząstką natury i podlega jej prawom. Harmonia ruchu wahadła, piękno barw, wibracja dźwięków poprzez bezpośrednie doświadczanie skłaniają do refleksji i samodzielnych poszukiwań. Mogliśmy się doświadczalnie dużo dowiedzieć z zakresu optyki, akustyki i mechaniki. Na koniec pobytu w dawnej stolicy Polski zjedliśmy obiad i o godzinie 17.00 wyruszyliśmy w drogę powrotną. Do Jankowic wróciliśmy o godzinie 24.30 cali, zdrowi i zadowoleni. Chętnie pojechalibyśmy do Krakowa jeszcze raz... Marzy się nam już kolejna, równie ciekawa, kilkudniowa wycieczka!!!

[Przejdź do galerii]

Kategoria: Moje artykuły | Dodał: BeataK (11.02.2014)