|
Społeczna Przestrzeń Edukacji
Projekt prowadzony był zarówno w grupie młodszej ( klasy I-III)jak
i starszej (klasy IV-VI). Głównymi celami zajęć były efektywność podejmowanych działań projektu, związana
z wymogami zrównoważonego rozwoju, przy równoczesnym zachowaniu równości
szans uczestników tychże zajęć oraz aktywizowanie dzieci do działań
prospołecznych. W dzisiejszym świecie uniwersalną wartością,
najważniejszym mechanizmem chroniącym
jednostkę przed nadużyciami władzy są prawa człowieka. Tworzą fundament
współczesnego demokratycznego państwa prawnego, stanowiąc jeden z podstawowych
mechanizmów zapewniających wolność jednostki. Dlatego tak ważne jest budowanie
od najmłodszych lat szacunku i zrozumienia dla idei praw człowieka. Uzmysłowił
to dzieciom temat: „Życie w państwie demokratycznym” przeprowadzony w formie
debaty, gdzie uczestnicy wcielili się w role zwolenników i przeciwników ustroju
demokratycznego. Pełne poszanowanie praw człowieka, w tym równości jako
elementu demokracji, jest elementem kompetencji obywatelskich. Prawa człowieka są bowiem jedną z
podstawowych idei leżących u podstaw wspólnej Europy i życia społecznego.
Uświadomiła to dzieciom prezentacja multimedialna oraz ankiety.
W ramach tematu „Do samorządu
uczniowskiego wybory” dzieci poznały mechanizmy szkolnej demokracji oraz praw
ucznia, przygotowując kampanię wyborczą do samorządu uczniowskiego, m.in.
programy i ulotki.
Podczas wymienionych zajęć realizowane były także takie kompetencje
społeczne jak: wyrażanie własnej opinii oraz udział w procesach decyzyjnych,
umiejętność planowania działań, umiejętności współpracy w grupie poprzez
realizację grupowych zadań.
W
realizacji projektu wykorzystywane były różnorodne metody i formy pracy,
dobierane w taki sposób, aby dzieci jak najlepiej mogły pojąć cele spotkań.
Przykładem temat: „Przezwyciężanie emocji”, a tematyka ta nie należy do
najłatwiejszych. Chcąc efektywnie zaprezentować dzieciom zagadnienie
zastosowano różne techniki dramowe, np. wejście w role. Realizując temat: „Nie
jesteś sam. Prawa dziecka”, efektem prowadzonych zajęć było zapoznanie dzieci z
prawami dziecka zapisanymi w konwencji o prawach dziecka. Jednymi z zadań było wymienić podstawowe prawa
dziecka; wykonać rysunek ilustrujący wybrane prawo; wytłumaczyć, co oznaczają
poszczególne prawa; rozpoznać sytuacje, kiedy prawa dziecka są naruszane; podać
kilka instytucji i organizacji, do których dzieci mogą się zwrócić w
wypadku naruszenia ich praw. Przejdź do galerii
|
Kalendarz |
---|
« Październik 2023 » | Pn | Wt | Śr | Czw | Pt | Sob | Nie | | | | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|
|