|
Artykuły
Projekt „Programować Każdy Może”
Ostatnio bardzo dużo mówi się o nauce programowania w jak najmłodszym wieku. Celem projektu w którym uczestniczymy jest nauka podstaw obsługi oprogramowania. „Nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką” – powiedział Bill Gates. Naukę programowania powinno się zaczynać już od wczesnego dzieciństwa. Tak robi cała Europa. Żyjemy w czasach, w których komputery zdominowały prawie każdą dziedzinę życia człowieka, a technologie cyfrowe wciąż rozwijają się w zawrotnym tempie. Programowanie stało się dziś umiejętnością o kluczowym znaczeniu. W polskich szkołach podstawowych dzieci na zajęcia komputerowe uczęszczają już od pierwszej klasy. Dzięki tym lekcjom oraz edukacji medialnej wplecionej w programy innych przedmiotów, uczą się posługiwać nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, wyszukiwać informacje i z nich korzystać. To jednak za mało. W ramach zajęć informatycznych szkoła powinna kształtować znacznie szersze umiejętności, obejmujące myślenie algorytmiczne, programowanie, aktywne stosowanie osiągnięć myśli ludzkiej do rozwiązywania rzeczywistych problemów. Uczniowie powinni być przygotowani nie tylko do biernego korzystania z najnowszych technologii. Muszą wiedzieć, jak je zmieniać, tworzyć i rozwijać. Język programowania dla współczesnego człowieka staje się trzecim językiem (oprócz języka ojczystego i języka obcego), w którym może się on porozumiewać z innymi ludźmi oraz komunikować z maszynami. Językiem, który każdy człowiek powinien znać przynajmniej na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany. Im wcześniej rozpoczyna się edukację w zakresie podstaw programowania — tym lepsze uzyskuje się efekty.
Podczas zajęć prowadzonych w tym półroczu dzieci od klasy drugiej do szóstej poznają programowanie LEGO MINDSTORMS NXT, konstruować będą programy komputerowe w języku Scratch. W programie zajęć są również zajęcia praktyczne z wykorzystaniem robotów serii LEGO MINDSTORMS. A także promocja idei nauki programowania wizualnego we wszystkich szkołach podstawowych na terenie gminy. Nauka programowania rozwija kreatywne myślenie, doskonali umiejętności analityczne, sprzyja rozwojowi intelektualnemu. Uczniowie pisząc programy — przede wszystkim dobrze się bawią, pracując w grupie — rozwijają kompetencje społeczne; ze względu na łatwość osiągnięcia w tej dziedzinie sukcesu —zwiększają poczucie własnej wartości. Nauka programowania pozwala dzieciom odnaleźć się w świecie nowoczesnych technologii, uczy kreatywnego rozwiązywania problemów. Projektowi patronuje Ministerstwo Edukacji Narodowej. |
Kategoria: Moje artykuły | Dodał: BeataK (2014-09-28)
|
Wyświetleń: 584
| Rating: 5.0/1 |
Liczba wszystkich komentarzy: 0 | |
|
|
|
|
|